Journalistdrömmar och ekomode

I eftermiddag har jag lekt journalist. Jag skriver ju i ekonomföreningens tidning; Drömmen om Elin (för er som inte visste det), och ska skriva två artiklar som ska vara inne på fredag. När jag var yngre hade jag faktikskt journalistdrömmar. Jag har alltid gillat att skriva och jag tänkte att som journalist skulle jag få göra just det. Men min väg ledde in på ett annat spår och det känns ganska bra än så länge. Ärligt talat så känns mitt val att utbilda mig till civilekonom bättre ju längre in i utbildningen jag kommer, vilket är positivt. 

Journalist var nog min första tanke när det gällde yrkesval. Men jag fick alltid höra att journalister var jobbiga jäklar som ingen gillade och som bara fick ta en massa skit och tjänade dåligt. Det lät inte så glamouröst i mina öron så jag tänkte att då var det kanske bättre att bli författare. Den drömmen är ju lite uppfylld i alla fall, och chansen finns fortfarande kvar. Varför skulle inte jag kunna skriva en roman liksom? Jag tror nog jag ska göra det någon gång, det får bli ett löfte till mig själv.

Dagen artikel, som faktiskt är klar och inlämnad, handlade om ekologiska kläder. Jag måste säga att jag faktiskt blev rätt så nöjd med den. Men samtidigt som jag skrev den upptäckte jag lite dubbelmoral hos mig själv. Jag skrev om hur folk överkonsumerar kläder och köper av ren impuls utan att reflektera över hur miljön påverkas. Plötsligt kom jag att tänka på mina egna klädinköp. Jag ska inte förneka att det blir en del impulsköp, att jag köper kläder för att jag tycker de är snygga för stunden och dessutom av den relativt billiga sorten (då kan man ju köpa mer för lika mycket pengar). Jag är inte, och har aldrig varit, någon "märkesnörd", utan köper kläder som jag tycker om och har råd med. Dock kanske jag borde tänka mer långsiktigt och försöka planera mina inköp bättre, dvs. köpa plagg som håller längre än trenden.

När det gäller ekologiska kläder så verkar det vara en väldigt bra grej som klädkedjorna borde försöka nå ut med på ett tydligare sätt. De enda jag hade uppmärksammat tidigare var att H&M har ett ekologiskt sortiment, men flera andra kedjor har faktiskt också satsat på detta.



Nu ska jag gå och lägga mig och ladda upp inför morgondagen som faktiskt är min dag.

GOD NATT!

Kommentarer
Postat av: Jennie

Man gratulerar på dagen! har det hänt något speciellt roligt? en present kanske? :)

och mitt tips för lite ekologiskt köp, second hand! :D

2009-03-18 @ 19:51:08
URL: http://jennieth.blogg.se/
Postat av: Teresia

Tack, igen! :) Jag var faktiskt ledig från skolan igår och vädret var perfekt så det var en bra dag att fylla år på! Dessutom fick jag frukost på sängen och en fin sommarklänning och underkläder av Jonas. <3

2009-03-19 @ 14:07:16
URL: http://terla.blogg.se/
Postat av: Teresia

Och just det, jag rekommenderar faktiskt om second hand i min artikel! Du får läsa den sen när tidningen kommer ut!

2009-03-19 @ 14:08:32
URL: http://terla.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0