Tekakor

Hej måndag! Idag börjar jag en ny kurs; Finansiell Ekonomi. Det ska bli roligt med något annat som jag inte har läst så mycket av tidigare. Jag börjar kl. 15 så nu på förmiddagen har jag bara varit hemma och faktiskt börjat läsa lite i kursboken.

För några veckor sedan bakade jag tekakor som har varit väldigt uppskattade, tänkte jag kunde dela med mig av receptet! Jag trodde först det skulle vara jobbigt att baka dem utan bakmaskin, men det var en väldigt lättarbetad deg.



Gör såhär:

ca. 30 st.

½ liter mjölk
och 2, 5 dl havregryn blandas i en bunke. Lägg en plastfolie över och låt svälla i några timmar (ett tips är att göra detta moment kvällen innan och låta det stå över natten i kylen).

Smält 150 gram margarin och låt svalna tills det är fingervarmt. Smula ner 1 paket jäst.

Blanda ihop torra ingredienser; 1 dl socker, 1,5 liter vetemjöl (hälften grahamsmjöl om man vill) och ½ tsk salt.

Till sist ska allt blandas till en deg, dvs. havregryn- och mjölkblandningen, smält margarin och jäst samt de torra ingredienserna. Knåda ihop till en deg och kavla ut den ca 1 cm tjock. Gör runda ringar med en kopp eller ett glas och lägg upp dessa på en bakplåtspappersklädd plåt. Låt tekakorna jäsa under bakhandduk i ca. 2 timmar.

In i ugnen (200-225 grader) i ca 5 minuter (tills de fått färg)!



Kommentarer
Postat av: Maria Fränne

Det låter supergott! Ska absolut testas någon gång snart :-)

2011-04-04 @ 13:51:09
Postat av: Johanna Gelinder

Var med och tävla om en supersnygg earcuff!

Tävlingen avslutas idag onsdag, så passa på :)



http://johannagelinder.myshowroom.se/?s=earcuff



kram kram

2011-04-06 @ 22:18:22
URL: http://johannagelinder.myshowroom.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0