Paj

Det var ett bra tag sedan jag delgav er något av mina recept så jag tänkte gottgöra er lite. I helgen gjorde Jonas och jag två olika pajer, bland annat en broccoli- och fetaostpaj som är väldigt god och enkel att göra. Här kommer receptet på den:

Pajdegen: 3 dl vetemjöl, 125 g margarin och 2-3 msk vatten som ska blandas till en deg och tryckas ut i en pajform. Om man har tid kan man ställa pajdegen kall i ca. 30 minuter innan den ska gräddas.

Fyllningen:
1 skållad tomat i tärningar (lägg en tomat i kokande vatten i någon minut så att skalet går lätt att ta bort)
250 g broccoli
1,5 dl tärnad fetaost
1 dl riven ost
Äggstanning av 2 ägg och 2 dl mjölk



Förgrädda pajskalet i 10 minuter i 200 grader. Förbered fyllningen och fyll pajskalet med broccoli, tomat och fetaost. Gör äggstanningen genom att blanda ägg och mjölk och häll det över fyllningen. Strö ost över pajen och grädda i drygt 20 minuter i 200 grader.

Lätt och gott!



Kommentarer
Postat av: Maria Fränne

Mums vad gott det låter! :-)

2010-02-16 @ 21:33:10
Postat av: Teresia

Ja, det är den! Fetaost gör sig bra i paj.

2010-02-18 @ 19:09:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0