Lätt som en plätt!

Att lägga upp recept på bloggen verkar vara uppskattat och nu var det ett tag sen så jag tänkte bjuda på något gott idag. Det var igår vi lagade kassler- och broccoligratäng och det receptet tänkte jag dela med mig av. Det är en av favoriträtterna från mammas receptsamling och det var faktiskt första gången jag gjorde den själv. Riktigt gott och lätt som en plätt!

Tyvärr finns det inga angivna mått så jag försöker beskriva så gott jag kan. Man får liksom tänka lite logiskt och anpassa efter formen och antal portioner.

  1. Koka broccoli (så mycket som ryms på formens botten) i några minuter så att den blir mjuk. Smörj en ugnssäker form och lägg broccolin i botten på den.
  2. Strimla kasslern (600-700 gram) och lägg över broccolin.
  3. Fräs champinjoner (en burk) i lite smör och tillsätt sedan ca. 3 msk vetemjöl och blanda runt. Tillsätt 2-3 dl mjölk eller matlagningsgrädde (Alternativt, för att undvika mjölklumpar, kan man göra en mjölredning. 3 msk vetemjöl+ mjölk så att det blir en trögflytande redning, skakas i en shaker, tillsätts i champinjon- och mjölkblandningen)
  4. Låt champinjonstuvningen koka upp under omrörning tills den tjocknar.
  5. Häll över champinjonstuvningen över broccolin och kasslern.
  6. Täck gratängen med riven ost och sätt in i ugnen, 200 grader i 10 minuter.
  7. Serveras med kokt potatis.
Låt det smaka!

Kommentarer
Postat av: Maria Fränne

Gott det låter! Ska absolut testa det!

2009-05-22 @ 20:36:14
Postat av: Anonym

Det tycker jag du ska för det är riktigt gott! =)

2009-05-22 @ 22:51:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0