Årets bilder

Jag sitter här och slösurfar och trotsar rösterna i huvudet som säger åt mig att läsa i Jobber (marknadsföringsboken). Men surfandet kan ge mycket gott med sig också, idag hittade jag in på Årets bild.


Det här är Årets bild, tagen av Magnus Wennman på Aftonbladet.
Motivering: Natten då USA:s första svarta president valdes. Ett ögonblick fångat mitt i ett skeende som kommer att gå till historien. Fotografen har valt att fokusera på ”mannen på gatan” och berätta om detta historiska ögonblick på ett enkelt men gripande sätt.

Det fanns också andra kategorier, såsom Årets Bildreportage Utland. Även här fick Aftonblandets Magnus Wennman pris (2:a pris i kateorin) med bildserien från skönhetstävlingen ”Universal Royalty Beauty Pageant”. Tävlingen arrangerades under två dagar i ett hotell utanför Austin i Texas. Över 100 barn deltog, varav den som ansågs vackrast fick 5000 dollar. Den här är en miljonindustri i USA.




De små flickorna ser inte så lyckliga ut trots utmärkelserna...


Något annat som jag uppmärksammade som var lite roligt var att Västervikstidningens Anders Steiner fick 3:e pris för Årets Naturbild.


Kajor samlas för natten på taket till Jernska huset i Västervik

Ska jag läsa lite nu tror ni? Nja, jag vet inte det jag...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0