Mitt 2009

Ännu en kylig dag. När jag vaknade var det enligt Elin -9,4 grader utomhus, vilket måste vara rekord för året. Det är dessutom soligt, snö och en underbar vinterdag, det blir nog en promenad senare idag. Nu när jag är i Västervik blir det mycket promenerande om dagarna. Eftersom jag inte har någon cykel blir det, om jag inte tar bilen, att gå när jag ska ta mig någonstans. Vi har ju dessutom Dica som behöver sina promender, och en hund är ju faktiskt en perfekt ursäkt för att ge sig ut och gå. I Linköping är det inte alls samma nöje att gå promenader, man kan visserligen gå i Rydsskogen, men det är långt ifrån lika härligt som att ta en promenad vid vattnet här i vackra Västervik. Man saknar verkligen Västervik ibland! Här har jag ändå min familj, släkt och många vänner. Dessutom älskar jag att bo vid vattnet och det är framförallt en helt underbar sommarstad!


Vinterpromenad


Nu är vi inne på 2009... ett nytt år, ett nytt liv? Nja, inte riktigt kanske. Jag hoppas på ett bra 2009, men har egentligen inte så mycket planerat eller så stora förhoppningar. Jag tror inte det kommer att se så annorlunda ut i jämförelse med året som gått. Jag och Jonas kommer att tillbringa den störst delen av året i Linköping, det kommer att bli mycket plugg och en del studentliv med allt vad det innebär. Sommaren kommer med största sannolikhet att spenderas i Västervik, då jag ska jobba på Handelsbanken i år igen. Jag hoppas dock på att få några fler veckor semester den här sommaren än vad jag fick förra. Förra året hade jag bara en vecka ledigt och kände att jag inte riktigt kunde ladda upp inför skolstarten. Sommarlovet är ju trots allt till för att ladda upp inför kommande period. Vi får se vart Jonas hamnar i sommar, det beror på vart han får sommarjobb. Han har pratat om att söka på Saab, vilket betyder att han i så fall stannar i Linköping även under lovet. Jag hoppas dock på att han får jobb i viken så jag inte behöver sakna honom så mycket. <3

Till hösten börjar jag 3:an på Civiklekonomprogrammet, det är bara att konstatera hur galet fort tiden går! Under årskurs 3 har man möjlighet att studera utomlands, vilket jag är lite sugen på att göra. Jag har dock inte tagit tag i själva ansökningsproseduren och inte satt mig in i det hela, vilket jag måste göra inom en snar framtid. Om det skulle bli en termins utlandsstudier kan jag välja antingen höstterminen 2009, eller vårterminen 2010, det återstår att se om det blir av och i så fall när.

Vi har pratat lite löst om att åka utomlands en vecka i höst. Jonas familj känner några som äger ett hus i Spanien som man kan låna. Det vore underbart att komma iväg till värmen, det var ett tag sen sist.
Jag saknar detta...


Jag har, som jag tidigare nämnt, några små löften som ska införlivas 2009. Ska man ha nyårslöften så ska de också följas, så då är det väl lika bra att dela med sig av dem.

Jag ska vara duktig med träningen och maten. Jag ska absolut inte gå på någon diet eller något sådant, bara tänka på att äta bra och träna flitigt. Jag tycker om att äta mat och jag tycker om att laga mat och det kommer definitivt inte att förändras det här året! Men jag tycker helt enkelt om känslan att äta bra och känna mig pigg och fräsch.

Jag och Jonas har ett gemensamt löfte; nämligen att göra mer saker tillsammans. Ett förhållande blir ofta efter ett tag lite rutinmässigt, det blir lätt lite för många hemmakvällar med tacos och tv-tittande. Men varför inte hitta på andra saker med varandra för att variera sig lite och uppleva roliga saker ihop? Vi ska satsa på mer kvalitetstid som det fint heter!

En annan sak som jag, ekonom som jag är, måste bli bättre på är att ha bättre koll på min ekonomi. Det är något jag har tänkt på flera gånger, men inte tagit tag i. Jag ska helt enkelt hålla koll på hur mycket pengar jag spenderar varje månad och vad jag lägger pengarna på. Det är inte, och har inte varit, något stort problem, men jag vill göra det för ordningens skull. Det är bra och skönt att veta vart pengarna försvinner och att ha ordning och reda bland räkenskaperna.

Jag ser positivt på mitt 2009, önska mig lycka till!

  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0