Myt eller sanning?

Hej fellows!

På grund av risken att bli antagen för att vara en pojke i målbrottet stannade jag hemma från stan idag. Och med de orden vill jag säga att min röst inte låter som den borde göra, det låter som att jag har hamnat i målbrottet! Dock är det som ni kanske förstår av en lite mer naturlig anledning. Värst var det igår kväll, jag vet inte hur många gånger jag frågade Jonas varför han skrattade åt mig. Förhoppningsvis kan jag prata normalt imorgon.

Istället för min efterlägtade shopping fick dagen fördrivas med flitigt studerande. Lika bra det kan man tycka, då plånboken förblev oöppnad och jag snäppet rikare på kunskap. Kanske, kanske att jag tar igen mitt shoppingbegär en annan dag...

Något som tyvärr drabbas av att jag är sjuk är träningen... men det är bara att sätta igång igen när jag blir frisk. När vi ändå pratar träning kan vi ta några typiska myter som cirkulerar kring ämnet. Vad är sant och vad är falskt?


1. Man blir smal om magen av att göra situps
No, no inte kan man punktförbränna fett. Går man ner i vikt så minskar fettlagret över hela kroppen.

2. Morgonträning innan frukost är mest effektiv för fettförbränningen
Ja, eftersom hormonbalansen styr in kroppen på fettförbränning på morgonen. Dessutom har man så lite blodsocker och alternativa bränslen i blodet, så kroppen blir tvungen att ta din energi från fettreserverna.

3. Vibrationsbälten från TV-shop funkar inte
Trodde du det? Sådan tur har vi inte, det krävs mer aktivitet än så för att träna. Man kan stimulera musklerna med elektriska impulser, men det är bara effektivt för de som t.ex varit sängliggande under en längre tid och är väldigt försvagade i musklerna.

4. Kaffe innan träningen ökar fettförbränningen

Tro det eller ej, men faktiskt. Koffeinet ökar lipolysen (nedbrytningen av fett) vilket gör att fettet lättare frisätts från fettcellerna.

5. Tunga vikter ger korta stora muskler, lätta vikter ger långa, slanka muskler
Fel. En muskels utseende bestäms av arvsanlagen men kan påverkas av att man bygger upp den.

6. Muskler växer när man tränar

Det kanske känns så, men det är när man vilar och tar igen sig som musklerna repareras och återhämtar sig.

7. Alla kan inte få rutor på magen
Alla har rutor på magen då den raka magmuskulaturen är indelad i fyra segment för att ge muskeln stöd och stadga. Om sedan rutorna syns eller inte beror på mängden underhudsfett.

8. Om man svettas mycket tyder det på att man är otränad

Falskt. Man svettas mer ju mer vältränad man är, dock är det individuellt hur mycket man svettas och därmed kan man inte jämföra två personers svettmängd  och avgöra vem som är mest vältränad.

9. Dina bröst kan försvinna om du tränar bröstmusklerna i vissa maskiner

Bröstens naturliga storlek beror på gener, men de kan bli mindre av träning när mängden underhudsfett minskar.

10. Mer muskler förbränner mer kalorier
Sant. Ämnesomsättningen ökar med varje kilo muskelmassa man lägger på sig. Det i sin tur gör att det blir lite lättare att undvika att gå upp i fettvikt.


Ganska intressant, ellerhur!?
Nu ska vi baka falukorv i ugn och sedan äta lite potatismos till det.

Bye bye!

Kommentarer
Postat av: Jennie

Jajamensan! Sånt där har man alltid hört men det är svårt att komma ihåg allting och vissa saker har man alltid funderat på, tog du reda på det själv?

2009-02-11 @ 19:56:14
URL: http://jennieth.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0