Oscarsgalan

God morgon!

Såg ni på Oscarsgalen inatt? Jag var en av dem som inte gjorde det, utan låg och sov gott i min säng istället. Det hade dock varit rolig att se på den eftersom Jonas och jag har sett flera av filmerna som var nominerade (jag var lite insatt för en gångs skull) och såklart för att se the red carpet med alla fina klänningar! Men men, idag har vi en heldag i skolan då vi har en sk. marknadsföringsdag så jag kände att jag var tvungen att vara pigg. Hur som helst, här har ni alla vinnarna:

Film: ”Slumdog millionaire”
Regi: Danny Boyle för ”Slumdog millionaire”
Kvinnliga huvudroll: Kate Winslet för "The Reader".
Manliga huvudroll: Sean Penn för ”Milk
Manlig biroll: Heath Ledger ”The Dark knight”
Kvinnlig biroll: Penelope Cruz ”Vicky Christina Barcelona”
Manus: Dustin Lance Black för ”Milk”
Manus efter förlaga: Simon Beaufoy för ”Slumdog millionaire”
Icke-engelskspråkig: ”Okuribito” (Japan)
Animerad film: ”Wall•E”
Musik: A R Rahman för ”Slumdog millionaire”
Sång: "Jai ho" i ”Slumdog millionaire”
Foto: ”Slumdog millionaire”
Klippning: ”Slumdog millionaire”
Animerad kortfilm: ”La maison en petits cubes”
Scenografi: ”Benjamin Buttons otroliga liv”
Kostym: ”The duchess”
Smink: ”Benjamin Buttons otroliga liv”
Kortfilm: ”Spielzeugland” (Leksakslandet)
Dokumentär: ”Man on wire”
Kort dokumentär: ”Smile Pinki”
Specialeffekter: ”Benjamin Buttons otroliga liv”
Ljudredigering: ”The Dark knight”
Ljudmix: ”Slumdog millionaire”

Nästa film att se måste bli "Slumdog millionaire", vi har tänkt se den men inte riktigt kommit till skott än. Åtta Oscar talar sitt tydliga språk. Det får bli filmkväll snart.




Nu ska jag ta tag i dagen. Hoppas ni får en trevlig start på veckan!

Kram

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0