Hemmafru

Ja, lite så har det blivit den här veckan. Jag är ledig och Jonas kommer hem sent om dagarna, vilket betyder att det är jag som står för maten. Igår var jag på Coreboll och därefter blev det 30 minuter i crosstrainern. Idag känner jag mig lite småstel i kroppen efter dels boxen i måndags och dels träningen igår. Men det är så det ska vara, då känner man att man lever! Efter träningen åkte jag hem och tog en dusch och därefter var det dags att sätta igång med maten. När Jonas kom hem efter sin labb (till klockan 21.00!) bjöd jag honom på grön ärtsoppa. Först rynkade han lite på näsan åt den, han hade nog förväntat sig något annat, men sen tror jag faktiskt han gillade den. Den var god och himla enkel att göra! Här kommer receptet:

Grön ärtsoppa
, 2 port:
2 dl gröna ärtor
½ lök
1 msk smör
2 msk mjöl
3 dl grönsaksbuljong (3 dl vatten +½ buljongtärning)
3 msk mjölk/matlagningsgrädde
timjan salt & peppar
ev. kidneybönor eller bönor av annan sort

Tina ärtorna. Finhacka löken och fräs den mjuk i lite smör. Blanda löken i ärtorna och mixa med en mixerstav. Smält smöret i kastrullen, ha i mjöl och rör om. Slå på buljongen och ha i ärtpurén. Låt allt koka ihop och slå i mjölken/grädden. Smaksätt med timjan, salt och peppar. Tillsätt eventuellt bönor. Servera med fullkornsbröd (vi tog dock vitlöksbröd, vilket gick bra det med).


Grön och fin ärtsoppa. God var den också. Rekommenderas!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0